Bez kategoriiOgólne

Wymiana oleju w skrzyni C-360. O czym warto pamiętać?

Układ kierowniczy w maszynach rolniczych jest niezwykle ważny ze względu na sprawność manewrowania i bezpieczeństwo użytkowania. Im większy pojazd i jego masa, tym tak naprawdę większa odpowiedzialność kierowcy. Ciągniki potrafią ważyć kilka ton, szczególnie większe maszyny wyposażone w przyczepy z załadunkiem. Właśnie dlatego warto zadbać, aby skrzynia biegów C-360 miała odpowiednie smarowanie i właściwy poziom oleju. Jest to ważny zabieg konserwacyjny, bez którego trudno wyobrazić sobie bezawaryjną pracę przekładni, a w konsekwencji sprawne manewrowanie pojazdem.

Dlaczego nie warto jechać na zużytym oleju?

Smarowanie elementów jednostki napędowej zmniejsza siły tarcia w układzie kierowniczym. Dzięki temu praca ciągnika może być płynna i w pełni przewidywalna. Skrzynia biegów C-360 wymaga wymiany oleju, ponieważ w płynie roboczym zbierają się różne zanieczyszczenia, które mogą powodować różne komplikacje. Konsekwencje dłuższej pracy maszyny z zabrudzonym olejem mogą być naprawdę nieprzyjemne:

  • nadmierna eksploatacja turbosprężarki — stary olej powoduje zniszczenia w obrębie wirnika. Uszkodzeniu może ulec wałek i obudowa, może dojść także do rozkalibrowania się łożysk. Sama turbosprężarka także może ulec zatarciu,
  • obracanie się panewek – to także skutek nieregularnej wymiany oleju w skrzyni biegów. Panewki są narażone na duże obciążenia, dlatego lepiej, aby były porządnie nasmarowane,
  • blokada smoka olejowego – brudny olej zmienia ciśnienie w całym układzie, w ostateczności może to prowadzić do zabrudzenia układu tłoczącego, a nawet do zatarcia się silnika.

Właśnie dlatego warto pilnować, aby skrzynia biegów C-360 miała zawsze dobre smarowanie. Częste sprawdzanie poziomu oleju to także cecha dobrego kierowcy.

W jakich przypadkach należy wymienić olej w skrzyni biegów?

Konieczność wymiany oleju to czynność obarczona kilkoma zmiennymi. Dużą rolę w tym procesie grają aspekty eksploatacyjne i uwarunkowania technologiczne. Eksperci oceniają, że olej powinno się zmieniać po przepracowaniu określonej ilości motogodzin. W starszych modelach może to być około 200 motogodzin, natomiast nowsze wymagają wymiany oleju od 500 do 800 motogodzin. Im częściej skrzynia biegów C-360 ma wymieniany olej, tym rzadziej dochodzi do awarii i problemów związanych z przekładnią.

Wymiana oleju w skrzyni biegów w warsztacie – co warto wiedzieć?

Większość rolników to tzw. złote rączki, które wymieniają olej samodzielnie. Jednak czasem skrzynia biegów C-360 potrzebuje dokładniejszego przeglądu i wtedy przydaje się pomoc mechanika. Sprawdzenie i wymiana oleju to koszt rzędu 100-200 złotych, ceny różnią się w zależności od oferty mechanika. Koszty znacząco rosną, jeśli do tego dodać środek czyszczący czy nastąpi wymiana filtra. Jednak sprawnie działająca maszyna to zapewnienie ciągłości produkcji, co jest bezcenne w każdym gospodarstwie. Od niedawna w warsztatach pojawiła się usługa dynamicznej wymiany oleju. Jest to bardziej efektywna i dokładniejsza metoda wymiany oleju niż tradycyjna.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Close