Jak zadbać o oś przednią C-360?
Aby poprawić zdolności trakcyjne ciągnika Ursus C-360, warto zainteresować się jego przednią osią. Jeżeli nie będzie ona odpowiednio konserwowana, powstaną luzy w układzie kierowniczym, które skutecznie utrudnią manewrowanie na polu. Przednie koła ciągnika są wbrew pozorom bardzo mocno obciążone, szczególnie gdy często jeździsz po nierównych polach i wykonujesz ciasne skręty. Stąd też powinieneś zadbać o dobry stan osi przedniej C-360, by nagła awaria, taka jak np. rozpadnięcie się łożyska, nie przyczyniła się do niechcianych przestojów w pracy.
Kto smaruje, ten jedzie
Starsze ciągniki rolnicze posiadały jeszcze zewnętrzny system smarowania wszelkich punktów ruchowych w zawieszeniu. Aby utrzymać te elementy w dobrej kondycji na długie lata, należy regularnie kontrolować ilość smaru i ewentualnie uzupełniać go. Do tego celu niezbędna będzie tzw. towotnica, czyli pompka ręczna lub elektryczna, której zadaniem jest podawanie smaru stałego pod niewielkim ciśnieniem. Końcówkę przyczepia się do smarowniczek, niewielkich zaworków jednokierunkowych, które umożliwiają przedostanie się smaru tylko do wewnątrz danego punktu. Oś przednia C-360 posiada bardzo wiele punktów smarowania — począwszy od drążków kierowniczych, poprzez dolne łożyskowanie itd. By wiedzieć, gdzie dokładnie należy uzupełniać smar oraz jak często to robić, koniecznie sprawdź zalecenia w książce obsługi (dostępna online).
Luzy w układzie kierowniczym
Bolączką wielu Ursusów, w tym również popularnej „Sześćdziesiątki”, są spore luzy na kierownicy. Nie należy tego bagatelizować i jeździć tak długo, aż jeden z drążków ulegnie całkowitemu uszkodzeniu. W skrajnych sytuacjach można wtedy stracić możliwość kierowania ciągnikiem, co grozi bardzo poważnym w skutkach wypadkiem. Jadąc z kilkoma tonami ładunku na przyczepie lub zjeżdżając ze stromego wzniesienia, musisz mieć pełne zaufanie do układu kierowniczego. Jeśli więc zauważysz, że na osi przedniej C-360 zaczynają pojawiać się nadmierne luzy, wymień końcówki drążków. Są to elementy, które nie kosztują wiele, natomiast ich znaczenie jest kluczowe. Można kupić je w internetowym sklepie rolniczym jako podzespoły zamienne, których jakość porównywalna z oryginałami. Aby uniknąć podobnym awariom w przyszłości, pamiętaj o regularnym ich smarowaniu.
Łożyska kół przednich
Projektanci zastosowali w ciągniku Ursus C-360 koła przednie o mniejszej średnicy niż w modelu poprzednim. Zastosowanie tego zabiegu wynikało ze zbyt dużych obciążeń, jakim ulegały łożyska. Były one przez to bardzo podatne na częste uszkodzenia. W „Sześćdziesiątce” takie sytuacje nie są rzadkością. Aby uniknąć zbyt szybkiego zużywania się łożysk, również należy pamiętać o ich regularnym smarowaniu. Wykonuje się to poprzez odkręcenie zewnętrznej nakrętki piasty, po czym należy wypełnić odkręcony element smarem. W momencie przykręcania zostanie on wciśnięty do wnętrza łożyska. Pamiętaj, by nigdy nie jeździć bez wspomnianych nakrętek nawet przez krótki moment, ponieważ wtedy łożyska osi przedniej C-360 ulegną zniszczeniu w bardzo krótkim czasie.