Wymiana filtrów w kombajnie Bizon
Bizon to kombajn zbożowy polskiej produkcji, który mimo swojego wieku nadal intensywnie pracuje na wsiach. Aby zapewnić dobre działanie maszyny przez lata, trzeba regularnie wymieniać wszystkie płyny eksploatacyjne. Jednak to nie wszystko, ponieważ należy także zadbać o instalowanie nowych filtrów. W dalszej części artykułu dowiesz się, jak wymienić filtr olejowy, powietrza, ropy oraz układu hydraulicznego. Podczas wykonywania tych czynności trzeba uważać, aby nie doprowadzić do zapowietrzenia wyżej wymienionych układów.
Olej silnikowy i hydrauliczny
Filtr olejowy w starszych kombajnach Bizon jest bardzo podobny do tego, który stosowano w Ursusie C-325. Nie wymienia się go na nowy, ale czyści. Jest to filtr typu odśrodkowego, który zanieczyszczenia oddziela poprzez szybkie wirowanie wewnętrznego bębna. Te zatrzymują się na ściankach zewnętrznych i właśnie tam trzeba się dostać i dokonać w celu usunięcia zabrudzeń.
Nowsze Bizony mają zwyczajną podstawę na filtr, a na nią nakręcany typ puszkowy (podobnie jak w samochodach). Wymiana jest bardzo prosta. Do wnętrza nowego filtra dolewamy olej, aby silnik nie startował na sucho. W przypadku oleju w układzie hydrauliki, filtr wygląda podobnie do tego, który znaleźć można w Ursusie C-330 lub C-360. Wewnątrz puszki znajduje się sitko, które należy wyczyścić. Po takim zabiegu nie trzeba już wykonywać innych czynności, takich jak nasączanie filtra olejem. Pamiętajmy jednak, by wymienić gumową uszczelkę, ponieważ inaczej mogą pojawić się wycieki.
Układ dolotowy i paliwowy
Filtr powietrza zlokalizowany jest w górnej części maszyny, czyli tam, gdzie zainstalowano również silnik spalinowy. Jest to filtr typu cyklonowego, a więc powietrze wirując, wyrzuca zanieczyszczenia na zewnątrz, które następnie opadają do pojemnika z olejem. Dzięki temu kombajn Bizon może pracować w warunkach skrajnie wysokiego zapylenia, a jednocześnie silnik zawsze będzie pobierał czyste powietrze. Filtr należy wyczyścić poprzez wyjęcie wkładów i dokładne ich umycie. Następnie zdejmuje się pojemnik z olejem, stary należy wylewać i dokładnie umyć wnętrze. Na koniec wystarczy uzupełnić płyn.
Bizon posiada układ paliwowy bardzo podobny jak ciągniki Ursus. Znajdują się w nim dwa filtry ropy: wstępny oraz dokładny. Należy zawsze wymieniać je jednocześnie i do każdego zastosować odpowiedni wkład. By móc bez problemu odpalić silnik po wymianie, należy zalać obudowy ropą do pełna, a następnie przeprowadzić odpowietrzanie. Wykonuje się to poprzez pompowanie paliwa pompką ręczną, jednocześnie odkręcając odpowietrzniki.
Jak się okazuje, przeprowadzenie czynności serwisowych przy kombajnie Bizon nie jest zbyt trudne czy czasochłonne. Filtry warto wyczyścić i wymienić przynajmniej raz w sezonie. Jeżeli kombajn pracuje w bardzo niekorzystnych warunkach, warto częściej czyścić filtr powietrza. Natomiast olej silnikowy musi być bezwzględnie wymieniany co określoną przez producenta liczbę motogodzin.