Ogólne

Eksploatacja i naprawa legendarnych kombajnów Bizon

Przełom lipca i sierpnia to intensywny czas dla rolników. Prace przy żniwach ułatwiają i przyspieszają kombajny zbożowe. Dawniej na polskich polach pracowały głównie Bizony. Chociaż ich produkcja zakończyła się w 2004 roku, niezawodność tych maszyn oraz szeroki dostęp do części zamiennych sprawiły, że są one nadal chętnie wykorzystywane.

Krótka historia kombajnów Bizon

Początki kombajnów Bizon sięgają lat 70. XX wieku. Pierwsze prototypy stworzono w 1968 roku na bazie niemieckich maszyn Fahr. Produkcja seryjna premierowego modelu ruszyła w 1970 roku. Nowoczesna i wydajna konstrukcja z miejsca zyskała ogromną popularność. Tanie i łatwo dostępne części do kombajnu ułatwiały naprawy i sprawiały, że żniwa przebiegały sprawnie. Ogromne zainteresowanie sprawiło, że Fabryka Maszyn Żniwnych dynamicznie się rozwijała. Produkowane w niej nie tylko kombajny, ale i części do Bizona, które eksportowano do wielu państw europejskich, a także do Indii, Syrii oraz Pakistanu. Zmiany ustrojowe zapoczątkowane w 1989 roku doprowadziły do załamania produkcji. Pomimo prób restrukturyzacji przedsiębiorstwa produkcja Bizonów zakończyła się w 2004 roku.

Przegląd produkowanych modeli

Pierwszy model kombajnu Bizon miał oznaczenie Z040. Maszynę wyposażono w silniki na licencji brytyjskiej firmy Leyland generujące moc 100 KM, sprzężone z 3-biegową przekładnią. Nieco unowocześniony kombajn Z050 określany był jako Bizon Super. W odróżnieniu od poprzedniego modelu zwiększono moc silnika do 115 KM, zamontowano szerszy header oraz dodano jeden wytrząsacz. Największą popularnością wśród użytkowników cieszył się Bizon Rekord produkowany od 1980 roku do 2004 roku. Zastosowanie turbodoładowanego silnika pozwoliło na zwiększenie jego mocy do 138 KM. Zamontowana klimatyzacja znacząco poprawiała komfort pracy operatora maszyny. Poza wspomnianymi modelami z taśm produkcyjnych zjeżdżały także inne kombajny oznaczane jako Bizon Gigant, Bizon BS, Nordic, Zagon, Sampo oraz Dynamic. W 1998 roku Fabryka Maszyn Żniwnych została wykupiona przez firmę New Holland i rozpoczęła się produkcja nowoczesnych kombajnów New Holland Bizon. Ich produkcja zakończyła się w 2012 roku.

Dostępność części zamiennych

Pomimo archaicznej konstrukcji kombajny Bizon nadal cieszą się dużą popularnością i są często widywane na polach podczas żniw. Ich ogromną zaletą jest stosunkowo niska cena zakupu. Tego rodzaju maszyny znakomicie sprawdzają się w małych i średnich gospodarstwach. Dodatkowo części do Bizona są niedrogie i łatwo dostępne, a naprawa jest stosunkowo łatwa. Oferowane przez internetowe sklepy rolnicze zamienniki swoją jakością dorównują oryginałom, a są przy tym znacznie tańsze.

Co ciekawe w sprzedaży dostępne są nie tylko klasyczne części do kombajnu, ale również różnego rodzaju unowocześnienia, które wpływają na zwiększenie komfortu pracy i wydajności. Duża dostępność wysokiej jakości podzespołów sprawia, że legendarne Bizony nadal nie wyszły z użytku. Chociaż maszyny te zaprojektowano z myślą o koszeniu zbóż, po wprowadzeniu pewnych modyfikacji umożliwiają także zbieranie słonecznika lub kukurydzy.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Close