Ogólne

W jaki sposób orbitrol C-385 może poprawić działanie układu kierowniczego ciągnika?

Układy hydrauliki siłowej to podstawowy mechanizm w ciągnikach i innych maszynach rolniczych. Pozwalają na wykorzystywanie dużej siły zmagazynowanej w cieczy roboczej. W ten sposób następuje przekazywanie mocy. Systemy hydrauliczne pracują bezgłośnie i są znane z tego, że rzadko ulegają awariom. Ich najważniejszym zadaniem jest przesuwanie elementów roboczych maszyn — wprawiają w ruch siłowniki lub silniki o napędzie hydraulicznym. Alternatywą dla tradycyjnych układów hydrauliki jest orbitrol C-385, który pełni ważną funkcję w mechanizmie kierowniczym pojazdów.

Co to jest orbitrol? 

Orbitrole hydrauliczne są często nazywane zaworami skrętu, ponieważ kierują układami jezdnymi maszyn i urządzeń. Można powiedzieć, że zachowują się jak sterownik, czyli zaprogramowany mechanizm, który automatycznie reaguje na dane wejściowe. W przypadku układów kierowniczych może to być skręt w lewo lub w prawo. Orbitrol C-385 zajmuje się wspomaganiem układu kierowniczego w ciągnikach Ursus C-385.  

Zasada działania orbitroli 

Hydrostatyczne zawory skrętu są stosowane głównie do kierowania przepływem cieczy w układzie wspomagania. Posiadają prostą budowę. Składają się z takich części, jak:

  • korpus z profilowanymi kanałami,
  • obracany element,

Ta obrotowa część znajduje się wewnątrz korpusu i jest sterowana ruchami kolumny kierowniczej. Każda zmiana położenia tego elementu sprawia, że zostaje odsłonięty otwór wylotowy — możliwy jest przepływ cieczy z jednego z siłowników, który działa w układzie kierowniczym. Jeśli kolumna kierownicza zostanie przekręcona w przeciwnym kierunku, to zostanie pobudzony siłownik na przeciwległym krańcu koła. Orbitrol C-385 jest odpowiedzialny za to, aby działanie całego mechanizmu było płynne i w pełni automatyczne.

Jakie są rodzaje zaworów skrętu? 

Orbitrole są tworzone w różnych konfiguracjach. Ich podział wynika głównie z typu budowy oraz sposobu przenoszenia reakcji ze strony kół. Wyróżniamy następujące rodzaje zaworów:

  • orbitrol w układzie otwartym – posiada stałe ciśnienie oleju, który przepływa przez zawór do zbiornika. Jest najczęściej spotykany w układach, w których większość elementów jest zasilanych przez samą pompę,
  • orbitrol C-385 w układzie zamkniętym — gdy zawór znajduje się w pozycji neutralnej, przepływ cieczy roboczej jest wstrzymywany. To rozwiązanie występuje w sytuacji, gdy wspomaganie z pompą jest włączane wraz ze zmianą położenia kierownicy,
  • orbitrole z reakcją ze strony kół lub bez reakcji.

Na rynku można też spotkać orbitrole z zaworami zwrotnymi lub przelewowymi. Mogą znajdować się na zewnątrz w nadbudowie sterownika lub w jego wnętrzu.

Jakie są zalety używania orbitroli?

Największą korzyścią stosowania zaworów hydrostatycznych jest podniesienie komfortu operatora maszyny rolniczej lub ciągnika. Charakteryzują się niskim poziomem hałasu i nie ulegają awariom. Ponadto są proste w montażu, mogą być wykorzystane w wielu rodzajach układów hydraulicznych, niezależnie od typu pompy. Dzięki temu, że kierownica nie łączy się bezpośrednio z układem skrętnym, zmniejszają się koszty eksploatacyjne utrzymania pojazdu.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Close