Bizon Rekord to jedna z najpopularniejszych serii kombajnów produkowanych w Polsce. Od 1980 do 2004 roku model ten wytwarzany był w fabryce w Płocku. Kombajny Bizon uznawane są za trwałe, łatwe w naprawach i serwisowaniu. Aby jednak ta solidna maszyna służyła bezawaryjnie przez możliwie jak najdłuższy czas, warto każdego roku poświęcić jej nieco uwagi. Kluczowe znaczenie ma m.in. wymiana płynów eksploatacyjnych, filtrów, kontrola stanu przekładni i układu napędowego. Podpowiadamy, w jaki sposób wykonać te prace samodzielnie.
Płyny eksploatacyjne
Kombajn Bizon Rekord napędzany jest przez silnik spalinowy diesla. Podobnie jak w przypadku jednostek instalowanych w samochodach osobowych i ciężarówkach, należy w nim regularnie kontrolować stan płynów eksploatacyjnych. Natomiast raz do roku przychodzi czas, by dokonać ich wymiany. Dotyczy to przede wszystkim oleju silnikowego, a także filtra, który pracuje w układzie smarowania. Nie jest to trudna rzecz do wykonania samodzielnie, chociaż silnik w modelu Bizon Rekord Z058 umieszczony jest — podobnie jak w wielu innych kombajnach — w górnej części maszyny. Oprócz tego należy sprawdzić olej hydrauliczny. Jest to bardzo ważne, ponieważ hydraulicznie kontrolowanych jest wiele podzespołów, w tym również układ napędowy. Ten także posiada swój zbiornik oleju, jednak ciecz znajdująca się w nim nie wymaga tak regularnych wymian. Niemniej trzeba sprawdzić stan płynu i uzupełnić ewentualne ubytki.
Filtry i pozostałe
Niezmiernie ważny jest również układ filtrów, które występują niemal w każdym obwodzie, w którym pracuje jakaś ciecz. O filtrze oleju wspominaliśmy wcześniej, jednak to nie wszystko, na co należy zwrócić uwagę. W układzie hydraulicznym znajdziemy filtry, które należy wyczyścić lub wymienić co określoną liczbę motogodzin. Nawet jeżeli nie została ona osiągnięta, zawsze wymieniamy filtry wraz z wymianą oleju hydraulicznego. Podczas corocznych czynności serwisowych warto skontrolować stan wkładów filtracyjnych. Bizon Rekord Z058, jak większość kombajnów, posiada cyklonowy filtr powietrza. Dzięki temu, mimo pracy w ogromnym zapyleniu, silnik otrzymuje odpowiednio oczyszczone powietrze, więc nie ma konieczności wymiany wkładów co kilka dni lub godzin pracy. Czyszczenie filtra polega na usunięciu większych zanieczyszczeń z powierzchni sit, a następnie wymianie oleju, który znajduje się w dolnej misce. To właśnie w nim zbierają się wszelkie małe zanieczyszczenia. Niezbędne jest również zajrzenie do filtrów paliwowych, raz na rok warto wymienić ich wkłady, aby żadne zanieczyszczenia nie trafiły do pompy wtryskowej.
Dobrze serwisowany Bizon Rekord Z058 z pewnością odwdzięczy się dekadami bezawaryjnej pracy. Są to bowiem kombajny proste w budowie i niewymagające specjalistycznego sprzętu ani wiedzy, by poprawnie przeprowadzić ich serwis. Stosując się do powyższych porad, będziesz w stanie samodzielnie zadbać o dobry stan swojej maszyny.