Pompa hydrauliczna w ciągniku
Ciągniki rolnicze nie byłyby kompletne, gdyby nie instalacja hydrauliczna. Pozwala ona na wykorzystanie pełnych możliwości podczas pracy w polu i nie tylko. Sercem układu jest pompa, która przetłacza płyn przez instalację i dostarcza go we wszystkie potrzebne miejsca. W ten sposób rolnik może podnosić oraz opuszczać maszyny, albo kiprować przyczepy z wykorzystaniem tzw. hydrauliki zewnętrznej. Sprawdzamy jak działa typowa pompa hydrauliczna zębata oraz jakie mogą być objawy jej awarii.
Praca instalacji hydraulicznej
Cały układ pracuje jedynie wtedy, gdy uruchomiony jest silnik spalinowy traktora. Napędza on pompę hydrauliczną zębatą poprzez specjalną przekładnię w skrzyni biegów. Jej napędem zazwyczaj można sterować, odłączając go, gdy nie jest potrzebny. Ciągnik nie wykorzystuje wtedy niepotrzebnie paliwa na napędzanie pompy, która nie jest używana. Gdy jednak potrzebujemy użyć podnośnika, bądź podać ciśnienie do hydrauliki zewnętrznej, potrzebujemy pompę uruchomić. Gdy to zrobimy, zacznie ona przetłaczać płyn w kierunku rozdzielacza. Po wytworzeniu wystarczająco dużego ciśnienia, jego nadmiar zostanie upuszczony przez specjalny zawór. W większości traktorów olejem hydraulicznym jest dokładnie ten sam, który znajduje się w skrzyni biegów. Jeżeli więc uważamy, że nasza pompa hydrauliczna zębata nie działa poprawnie, pierwszym co powinniśmy zrobić jest sprawdzenie poziomu oleju skrzyniowego. Wracając jednak do samej instalacji, to właściwe działanie rozpoczyna się dopiero po użyciu dźwigni rozdzielacza hydraulicznego. Kieruje on płyn pod ciśnieniem do podzespołów wykonawczych, którymi najczęściej są tłoczyska podnośnika trójpunktowego układu zawieszenia. Tłoczysko wypełniające się olejem powoduje uniesienie ramion TUZ-a, a wraz z nimi podpiętej do ciągnika maszyny rolniczej. Przesunięcie dźwigni w przeciwną stronę powoduje natomiast upuszczenie płynu, dzięki temu maszyna pod własnym ciężarem opada. Niektóre traktory, takie jak Władimirec T-25, posiadają dodatkowo możliwość wymuszonego opuszczenia TUZ-a.
Symptomy potencjalnych awarii
Czasami zdarza się, że układ hydrauliczny nie działa tak jak powinien. Najczęstszą usterką jest zbyt słaba siła podnośnika TUZ, co uniemożliwia podniesienie ciężkich maszyn. Najczęściej winna jest nie pompa hydrauliczna zębata, ale np. niski poziom oleju w skrzyni, albo przepuszczające uszczelniacze na tłoczysku samego podnośnika. By sprawdzić, czy wina nie leży po stronie pompy, użyjmy hydrauliki zewnętrznej. Jeżeli tam również ciśnienie płynu będzie zaniżone, to z dużym prawdopodobieństwem będziemy musieli oddać pompę do remontu. W innym przypadku trzeba skupić się na uszczelniaczach tłoczyska podnośnika. Warto również sprawdzić filtr oleju hydraulicznego, który znajduje się najczęściej w pobliżu siedzenia kierowcy. Jeżeli będzie on zatkany, to żadnej pompie hydraulicznej zębatej nie uda się wytworzyć pełnego ciśnienia na elementach wykonawczych. Będzie ono bowiem skutecznie blokowane przez zabrudzenia zgromadzone w filtrze.