W jaki sposób zakonserwować elementy pługa?
Pług jest zbudowany z bardzo grubego materiału, który dopiero pod działaniem ogromnej siły może się poddać. Ponieważ sama rama pługa jest gruba, jest ona odporna na działanie korozji. Dlatego szybciej pług zostanie uszkodzony podczas jego pracy niż ze względu na oddziaływanie korozji. Warto zadbać o maszynę na zimę, ponieważ zadbany pług nie stwarza problemów podczas jego regulacji, ładnie oraz estetycznie wygląda i co ważne – niesie ze sobą większa wartość w momencie, kiedy zostanie sprzedany innemu rolnikowi. Konserwacja pługa polega na zadbaniu o jego powłokę lakierniczą, zabezpieczeniu układu hydraulicznego, konserwację punktów regulacji oraz konserwację elementów roboczych.
W jaki sposób zakonserwować lakier?
Konserwacja pługa na zimę w głównej mierze polega na jego solidnym umyciu. Ziemia znajdująca się na jego powierzchni zatrzymuje wilgoć, która w połączeniu z substancjami chemicznymi znajdującymi się w brudzie powoduje korozje. Po jego dokładnym umyciu oraz wysuszeniu należy pokryć lakierem miejsca uszkodzone podczas pracy pługa. Warto zadbać o wygląd zewnętrzny ramy zarówno ze względu na jego estetykę, jak i zwiększenie wartości samego urządzenia podczas ewentualnej sprzedaży.
W jaki sposób zakonserwować odkładnice pługa?
Bardzo ważnymi elementami pługa, które bezwzględnie muszą zostać zabezpieczone na zimę, są jego wszystkie elementy robocze. Należy pokryć środkiem antykorozyjnym przedpłużki, lemiesze, odkładnice oraz ścinacze. Do tego celu można użyć biodegradowalnego oleju, który ma taką zaletę, że można go szybko nanieść na zabezpieczaną powierzchnię. Do konserwacji pługa można również użyć zwykłego smaru wymieszanego z olejem napędowym. Środek ten ma bardzo dobre właściwości zabezpieczające, a także nakłada się go znacznie szybciej na elementy pługa niż czysty smar. Trochę droższym środkiem, ale również skutecznym jak pozostałe jest smar grafitowy, który jest odporny na działanie wody, dlatego potrafi zabezpieczyć odkładnice na cały rok.
Konserwacja elementów hydraulicznych
Zdecydowana większość rolników nie zabezpiecza układu hydraulicznego przed zimą, co może w konsekwencji doprowadzić do nieprzyjemnych sytuacji podczas jego pracy. Aby zabezpieczyć układ hydrauliczny, można zmniejszyć ciśnienie. Wtedy koniecznie należy pamiętać o zabezpieczeniu korpusów sworzniami. Jeżeli tego nie zrobimy, byle potrącenie pługa spowoduje całkowite złożenie korpusów oraz przewrócenie maszyny. Można również nie zmniejszać na zimę ciśnienia w układzie hydraulicznym. Jego wartość wynosząca 90 barów jest optymalna. Pozostałe siłowniki znajdujące się w maszynie takie jak regulowanie pierwszej skiby najlepiej jest pozostawić na całą zimę z tłokiem schowanym w cylindrze.
Warto pamiętać o zabezpieczeniu sterownika na zimę. Należy wymontować go z pługa zabrać w suche miejsce, by nie uległ podczas zimy uszkodzeniu. Tyczy się to w głównej mierze maszyn znajdujących się pod chmurką w czasie ostrej zimy. Należy również pamiętać, aby pług znajdował się na twardym podłożu, a nie na bardzo miękkiej ziemi.