Lato

Informacje o kombajnie Bizon w pigułce

Krótka historia kombajnu Bizon

Bizon to nazwa polskiego kombajnu rolniczego, którego produkcja odbywała się w latach 1970-2004 w Płocku, a dokładniej w fabryce FMŻ tzn. Fabryka Maszyn Żniwnych. Rok 1968 to okres kiedy ruszyły do składania pierwsze prototypy. Kombajn Bizon posiada wiele wspólnych cech z niemieckim kombajnem Fahr, który w późniejszym czasie został przekształcony w Deutz-Fahr, innym kombajnem o podobnych cechach jest Clayson133 produkcji New Holland. Przeznaczenie polskiego kombajnu opiera się głównie o zboża, jednak po zastosowaniu odpowiednich modyfikacji jest odpowiedni do zbiorów zbóż, rzepaku, słonecznika, kukurydzy, trawy i innych roślin nasiennych.

Jakie są rodzaje kombajnów Bizon z FMŻ Płock?

Pierwszym wyprodukowanym modelem Bizona był Z040 wraz z późniejszymi jego wariantami, drugim głównym modelem Z050, który bardziej kojarzony był z nazwą Bizon SUPER, który również był produkowany jednocześnie z innymi swoimi wersjami. Z040 różnił się od Z050 w małym stopniu. W Bizonie SUPER zamontowano identyczny silnik jak Z040, z tą zmianą, iż w paru modelach moc została podwyższona ze 100 do 115 KM. Szerokość zespołu żniwnego również uległa zmianie z 360 na 520 cm, zainstalowano jeden wytrząsacz. Pojemność zbiornika mogła zmieścić od 2,5 do 4,4 m3. Bizon Z058 to kolejny typ głównej serii kombajnu, znany z nazwy REKORD, w którym jednym z  zastosowanych udogodnień było dodanie klimatyzacji. Po REKORDZIE przyszła kolej na Bizona GIGANTA, o kodzie Z060. Z kolei BS czyli Z110 to kolejna odsłona Bizona. Bizony NORDIC (Z140) i SAMPO (2020) to przedostatnie produkowane przez FMŻ, zaś ostatnimi w zupełności polskimi kombajnami są Bizony DYNAMIC.

Bizon w latach 90-tych

W latach 90-tych Fabrykę Maszyn Żniwnych dotknęła niekorzystna sytuacja finansowa. Klienci, grający główną rolę czyli PGR-y zakończyły działalność, zaś rolnicy skłaniali się ku zakupowi maszyn używanych. Ponieważ rynek został wzbogacony pojawieniem się najnowocześniejszych maszyn zachodnich, to doprowadziło do upadku eksportu. Rok 1998 to okres w którym FMŻ zostaje przejęte przez New Holland. Fabryka w ówczesnym momencie zajęła się produkowaniem modeli noszących nazwę New Holland Bizon. Powstałe maszyny zrobiły krok ku  nowoczesności, były to maszyny o symbolach TC59, TC54, TC56 i ostatni produkowany w Płocku New Holland Bizon TC50.

Kto może zostać właścicielem Bizona?

Pomimo wieku i archaicznej technologii, Bizon nadal stanowi dobry zakup. Niewątpliwie wśród ważniejszych zalet kombajnu jest jego cena. Również części zamienne w razie usterki, można łatwo kupić, a to za sprawą ich wysokiej dostępności. Rynek oferuje części, które są dość drogie, i pochodzą od znanych producentów oraz ich tańsze odpowiedniki. Małe lub średnie gospodarstwa rolne są idealnymi nabywcami Bizonów. Jednocześnie można zarobić przy pomocy kombajnu, udostępniając opcję koszenia pola innym rolnikom, którzy nie posiadają odpowiednich maszyn.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Close