Czego nie może zabraknąć zimą w ciągniku?
Okres zimowy nie jest łatwy dla ciągnika rolniczego. Dlatego też dobrym pomysłem jest się do niego odpowiednio przygotować. Można to zrobić między innymi kompletując swoisty zimowy niezbędnik, który będzie składał się z urządzeń i elementów poprawiających przyczepność, a także odpalanie silnika. W tym poradniku przedstawimy pokrótce, co warto kupić przed zimą, a także co sprawdzić i wymienić.
Dobra przyczepność
Zima to przede wszystkim śnieg i lód, a więc znacznie gorsza przyczepność zarówno na gruncie jak i utwardzonych drogach. Dlatego pierwszą rzeczą jaką należy zrobić, to skontrolować stan opon. Najważniejsze są oczywiście tylne, które w większości traktorów stanowią ogumienie jedynej osi napędzanej. Jednak również przednie opony powinny być w dobrym stanie, ponieważ w innym przypadku będziemy mieli spory problem ze skręcaniem. Zwłaszcza w sytuacji, gdy na tyle traktora będzie podczepiona jakaś ciężka maszyna. Jeśli opony są już w złym stanie, to dobrym pomysłem jest wymiana. Możemy jednak uratować sytuację wyposażając się w łańcuchy śniegowe. Można je kupić w wielu sklepach rolniczych stacjonarnych oraz online. Oczywiście bardziej poleca się tą drugą opcję, z uwagi na niższe ceny i większy wybór. Łańcuchy znacznie poprawią przyczepność, przez co nie będziemy musieli już teraz zmieniać ogumienia. Oprócz tego, jeśli np. wozimy ciężkie przyczepy z drewnem z lasu, to nie posiadając napędu na obie osie ciągnika nawet nowy komplet opon na niewiele się zda. Wtedy właśnie możemy ratować się łańcuchami śniegowymi, zakładając je na tylne koła traktora.
Ładowanie akumulatora
Jeśli mowa o zimie, to trzeba powiedzieć o znacznie trudniejszych warunkach rozruchu silnika spalinowego. Jak powszechnie wiadomo, każda jednostka napędowa wysokoprężna o wiele trudniej odpala w okresie niskich temperatur. Potrzebny jest więc mocny akumulator, a także poprawnie funkcjonujący układ ładowania. Najpierw sprawdźmy kondycję baterii, mierząc napięcie spoczynkowe oraz pod obciążeniem. Poprośmy drugą osobę by włączyła rozrusznik, a my w tym czasie mierzmy wartość napięcia na zaciskach akumulatora. Jeśli spadnie ono bardzo szybko poniżej 9 V, powinniśmy doładować akumulator. Jeśli problem nadal występuje, należy wymienić baterię na nową. Skontrolujmy też układ ładowania, poprzez uruchomienie silnika, podniesienie obrotów do około tysiąca i zmierzenie, czy na klemach występuje napięcie pomiędzy 13 a 14,5 V. Jeśli tak nie jest, powinniśmy sprawdzić naciąg paska klinowego i ewentualnie wymienić go na nowy. Jeśli i to nie pomoże, konieczna będzie naprawa prądnicy lub alternatora.
Tak więc, by traktor nigdy nie zawiódł nas zimą, niezbędny będzie dobry akumulator, sprawny układ ładowania, zdrowe opony lub/i łańcuchy śniegowe. Nie zapomnijmy też o sprawdzeniu oświetlenia zewnętrznego, ponieważ o tej porze roku zmrok zapada szybko i bardzo wcześnie. Posiadając odpowiednio przygotowany ciągnik do zimy, z pewnością żadna trudna sytuacja nas nie zaskoczy. Silnik zawsze odpali o poranku, a pojazd nie zakopie się na śliskiej drodze.